תקציר אמנה בין ישראל לבין סין בדבר מניעת מסי כפל ומניעת התחמקות מתשלום מיסים
תחולת האמנה הינה על בני אדם תושבי אחת המדינות או המתקשרות או שתיהן.
תושב - "תושב מדינה המתקשרת" דהינו כל אדם אשר נתון לפי דיני המס חייב במס למדינה מכוח מקום מושבו, מקום מגוריו, מקום ניהול עסקיו, מקום רישומו או כל מבחן אחר דומה.
יחיד אשר לפי האמור לעיל נחשב לתושב שתי המדינות, אזי תושבתו תקבע לפי המבחנים הבאים (המבחנים אינם מצטברים אם נתקבלה הכרעה אין לעבור למבחן הבא):
- המדינה בה עומד לרשותו בית קבע.
- מרכז האינטרסים החיוניים.
- מקום בו הוא נוהג להתגורר.
- יראוהו כתושב המדינה שהוא אזרחה.
- הסכמה הדדית.
לגבי חבר בני אדם שהינו תושב שתי המדינות המתקשרות, אזי תושבתו תקבע בהתאם למקום המשרד הראשי.במידה ולא ניתן לקבוע את מקום השליטה וניהול של חבר בני האדם המחלוקת תיפתר בהסכמה הדדית בין הרשויות.
מוסד קבע - מקום עסקים קבוע בו מתנהלים עסקי המיזם כולם או חלקם, קרי מקום הנהלה, סניף, משרד, בית חרושת, בית מלאכה, מכרה, באר נפט/גז, מקום להפקת משאבים טבעיים, אתר בניה או פרויקט בינוי הנמשך מעל ל-12 חודשים ופרויקט מתן שירותיים הנמשך כ-12 חודשים במשך תקופה של שנתיים.
מוסד קבע אינו כולל שימוש במתקנים לצורכי אחסה בלבד, החזקת מלאי לצורך אחסון או עיבוד, מקום עסקים לשם רכישת טובין או החזקת מקום לשם פרסומת או איסוף מידע או פעילות הכנה או עזר עבור המיזם.
אדם שאינו סוכן בעל זכות לחתום על חוזים בשם המיזם, והוא משתמש בזכות הנ"ל בקביעות יראו את המיזם כמוסד קבע אלא אם פעולותיו מוגבלות לקניית טובין או סחורה או שהוא מחזיק המדינה אחרת מלאי של טובין או סחורה השייכים למפעל.
לא יראו מוסד של מפעל קבע במדינה אחרת משום שהוא מנהל את עסקיו במדינה אחרת על ידי סוכן או עמיל בעל מעמד בלתי תלוי בחברה המתקשרת, והעמיל או הסוכן פועלים במהלך העסקים הרגיל. ברם, אם הסוכן או העמיל עוסקים עבור המיזם בלבד, לא יראו אותם כסוכנים בעלי מעמד בלתי תלוי.
מהות השליטה כשלעצמה לא תהווה גורם המקנה לחברה מעמד של מוסד קבע במדינה מתקשרת אחרת.
מקרקעין - הגדרת מקרקעין כוללת נכסי מקרקעין בהתאם לדין הפנימי לרבות נלווים למקרקעין, משק חי, ייעור, זכות הנאה מפירות, זכות הנאה מעיבוד וזכות הנאה מאוצרות טבע אחרים.
הכנסה ממקרקעין (לרבות חקלאות או ייעור) המופקת באופן ישיר או עקיף תמוסה במדינה בה מצויים המקרקעין.
רווחי עסקים - זכות המיסוי בגין רווחי עסקים הינה של המדינה המתקשרת, במילים אחרות מדינת התושבות. ברם אם לחברה המתקשרת יש מוסד קבע במדינה המתקשרת האחרת, אזי הכנסות המוסד הקבע ימוסו במדינה המתקשרת האחרת בלבד. יש לציין כי יחוס ההכנסות למוסד הקבע התבצע בהתאם לשווי שוק בדומה לעסקאות עם צדדים בלתי תלויים.
לצורך מיסוי מוסד הקבע יוכרו הוצאות שהוצאו על ידי המוסד במדינה בה נמצא המוסד ובמדינה אחרת.
ספנות והובלה אווירית - רווחים מהפעלת תעבורה בינלאומית ניתן לחייבם המס רק במדינת התושבות של המיזם. הוראה הנ"ל חלה על עסק משותף או בסכנות בינלאומית.
מיזמים משולבים - חבר בני אדם או מיזם של מדינה מתקשרת שהשתתף בניהול , בשליטה או בהון של מיזם במדינה מתקשרת אחרת, והתנאים שנקבעו לא היו בהתאם לשווי שוק, אזי לצורך זכות המיסוי של ההכנסות יש לחלק את ההכנסות בין המדינות בהתאם לשווי השוק ובתנאים בלתי תלויים. בהטלת מס על רווחי המיזם יש להתחשב בחלק מרווחי המיזם אשר מוסו במדינה המתקשרת האחרת. הרשויות יכולות להיוועץ זו בזו לפי הצורך.
דיווידנדים - בעת תשלום דיווידנד זכות המיסוי הראשונית נתונה בידי מדינת המקור לפי דיני מדינת התושבות של החברה המחלקת. אולם, אם מקבל הדיווידנד הינו בעל הזכות שביושר שיעור המס במדינת המקור לא יעלה על 10%. למדינת התושבות של מקבל הדיווידנד תינתן זכות מיסוי שיורית.
הוראות סעיף זה לא יחולו כאשר תושב מדינה מתקשרת בעל מוסד קבע או בסיס קבע במדינה מתקשרת אחרת, מקבל דיווידנד מחברה במדינה מתקשרת אחרת שהזכות לדיווידנדים הנ"ל קשורה לפעילות המוסד הקבע במדינה המתקשרת האחרת.במקרה המתואר לעיל לא יחולו הוראות מיסוי דיווידנד אלא יחולו הוראות מיסוי רווחי עסקים.
חברה תושבת מדינה מתקשרת אשר הפיקה הכנסה במדינה מתקשרת אחרת, הכנסות אלו לא ימוסו בידי המדינה המתקשרת האחרת אלא אם להכנסות הללו יש זיקה למוסד קבע או בסיס קבע במדינה המתקשרת האחרת. כמו כן, המדינה המתקשרת לא תחייב את רווחיה הבלתי מחולקים של החברה כאשר לא חולקו רווחים.
ריבית - בעת תשלום ריבית זכות המיסוי הראשונית נתונה בידי מדינת המקור, המדינה בה נצמחה הריבית אך אם מקבל הריבית הינו בעל הזכות שביושר שיעור המס המוטל לא יעלה על 10%, אולם אם מקבל הריבית הינו בנק או מוסד פיננסי שיעור המס במדינת המקור לא יעלה על 7%. למדינת התושבות תינתן זכות מיסוי שיורית.
הוראות סעיף זה לא יחולו כאשר תושב מדינה מתקשרת בעל מוסד קבע או בסיס קבע במדינה מתקשרת אחרת, מקבל ריבית מחברה במדינה מתקשרת אחרת שהריבית הנ"ל קשורה לפעילות המוסד הקבע במדינה המתקשרת האחרת. במקרה המתואר לעיל לא יחולו הוראות מיסוי ריבית אלא יחולו הוראות מיסוי רווחי עסקים.
מקור הריבית נקבע לפי משלם הריבית, דהיינו אם משלם הריבית הינו המדינה עצמה או תושב אותה מדינה אזי הריבית הופקה לפי תושבות המשלם. אולם אם יש לתושב מדינה מתקשרת מוסד קבע או בסיס קבע ובשלו משתלמת הריבית, מקום הריבית יקבע בהתאם למקום מושב הבסיס הקבע.
אם תשלום הריבית נקבע בין צדדים קשורים והסכום הושפע מקיום היחסים המיוחדים אזי לצורך אופן המיסוי יש למסות את הכנסת הריבית בהתאם לסכום אשר היה אמור להתקבל אילולא היחסים המיוחדים והחלק העודף התמסה בהתאם לשאר הוראות האמנה.
תמלוגים - בעת תשלום תמלוגים זכות המיסוי הראשונית ניתנת למדינת המקור לפי דניה הפנימיים. אולם אם בעל הזכות שביושר לתגמולים הינו תושב מדינה מתקשרת שיעור המס במדינת המקור לא יעלה על 10%. למדינת התושבות של מקבל התגמולים תינתן זכות מיסוי שיורית.
הוראות סעיף זה לא יחולו כאשר תושב מדינה מתקשרת בעל מוסד קבע או בסיס קבע במדינה מתקשרת אחרת, מקבל תמלוגים מחברה במדינה מתקשרת אחרת שהתמלוגים הנ"ל קשורים לפעילות המוסד הקבע במדינה המתקשרת האחרת. במקרה המתואר לעיל לא יחולו הוראות מיסוי תמלוגים אלא יחולו הוראות מיסוי רווחי עסקים.
מקום הפקת המתמולים נקבע בהתאם למקום משלם התמלוגים. אם משלם התמלוגים הינו ממשלת מדינה מתקשרת, יחידת משנה שלה או תושב מדינה מתקשרת מקור התמלוגים יהא במדינה מתקשרת. תמלוגים המשתלמים מאת מוסד קבע יראו את התמלוגים שמקורם במדינה בה נמצא בסיס הקבע.
במקרה שבו תשלום התמלוגים נקבע בין צדדים קשורים והסכום הושפע מקיום יחסים מיוחדים, כסכום גבוה מהסכום שהיה נקבע אילולא היחסים המיוחדים, אזי לצורך אופן המיסוי יש לחלק את הסכום כך שהסכום שהיה נקבע אילולא היחסים המיוחדים התמסה כהכנסת תמלוגים והסכום העודף התמסה בהתאם לדני המס של כל אחת מהמדינות המתקשרות.
רווחי הון - רווח שהפיק תושב מדינה מתקשרת מהעברת מקרקעין ניתן לחייבם במדינה בה מצויים המקרקעין. כמו כן, רווחי הון ממכירת מניות של חברה שעיקר נכסיה הינם מקרקעין זכות המיסוי הבלעדית תינתן למדינה שבה מצויים המקרקעין.
מכירה או העברת נכסים המצויים במוסד קבע או בבסיס קבוע במדינה מתקשרת אחרת זכות המיסוי תינתן למדינת המקור, דהינו המדינה בה מצוי מוסד הקבע או הבסיס הקבוע.
רווח הון הנוצר בשל מכירת נכסים תעבורה בינלאומית זכות המיסוי הבלעדית תינתן למדינת התושבות של המיזם.
רווחי הון בגין יתר הנכסים חייבים במס במדינת התושבות של המוכר שהוא בעל הזכות שביושר.
שירותיים אישיים של עצמאי - הכנסה אשר מופקת משירותיים אישיים של עצמאי ניתן לחייבה במס רק במדינת התושבות.
אף על פי האמור לעיל, אם ההכנסה משירותים אישיים שהופקה על ידי בסיס קבע במדינה מתקשרת, אזי זכות המיסוי תינתן למדינה בה מצוי בסיס הקבע. כמו כן, אם לצורך הפקת ההכנסה תושב מדינה מתקשרת שהה במדינה מתקשרת אחרת מעל ל-183 ימים בשנת המס, ניתן יהא לחייב את ההכנסה במדינה המתקשרת האחרת רק את החלק שהופק במדינה המתקשרת האחרת.
שירותיים אישיים של עובד - הכנסת משכורת או שכר עבודה זכות המיסוי תינתן למדינת המקור דהיינו המדינה בה הופקה ההכנסה. אולם ניתן יהא לחייב הכנסת משכורת או שכר עבודה במדינת התושבות, אם התקיימו כל הסעיפים הבאים:
- המקבל שוהה במדינה אחרת בתקופה שאינה עולה על 183 ימים.
- תשלום השכר אינו מתבצע על ידי תושב מדינה מתקשרת אחרת.
- הנושא בנטל התשלום אינו בסיס קבע במדינה מתקשרת אחרת.
אם השכר או המשכורת הופקה בספינה או בכלי טיס, זכות המיסוי תינתן למדינת התושבות של המיזם.
שכר דירקטורים - זכות המיסוי הבלעדית למדינת המקור בגין שכר דירקטורים לרבות שכר ועדים של חברה שהיא תושבת מדינה מתקשרת אחרת. דהיינו ניתן להטיל מס במדינת התושבות של החברה המשלמת את השכר.
אמנים וספורטאים - זכות המיסוי בגין הכנסותיו של אמן או ספורטאי המופקות באופן ישיר או עקיף בין תהא במדינת המקור, במילים אחרות המדינה בה הופקה ההכנסה.
על אף האמור לעיל, הכנסה הנצמחת לבדרנים או ספורטאים במדינה מתקשרת אחרת, בהתאם לתוכנית חילופי תרבות כפי שנקבע בין הממשלות, תהא פטורה ממס במדינה מתקשרת אחרת.
קצבאות - זכות המיסוי בגין תשלום קצבה לתושב מדינה מתקשרת ניתן לחייב במס רק במדינה התושבות. על אף האמור לעיל, קצבה המתקבלת על ידי הממשלה או יחידת המשנה שלה מכוח תוכנית רווחה ציבורית של המדינה המתקשרת יהיה חייב במס במדינה מתקשרת בלבד.
שירות ממשלתי - שכר למעט קצבה המשולמת על ידי מדינה מתקשרת או על ידי יחידת משנה שלה לאדם שאינו אזרח המדינה המתקשרת האחרת עבור שירותיים שנעשו למדינה המתקשרת או ליחידות המשנה שלה ניתן להטיל עליהם מס במדינה המקור. אך אם שולם ליחיד אזרח מדינה מתקשרת האחרת, זכות המיסוי הבלעדית תהא של מדינה מתקשרת אחרת.
קצבה המשולמת על ידי מדינה מתקשרת או על ידי יחידת משנה שלה לאדם שאינו אזרח ותושב המדינה המתקשרת האחרת עבור שירותיים שנעשו למדינה המתקשרת או ליחידות המשנה שלה ניתן להטיל עליהם מס במדינה המקור. אך אם הקצבה שולמה ליחיד תושב ואזרח מדינה מתקשרת אחרת זכות המיסוי הבלעדית תהא של המדינה המתקשרת האחרת
אם שירותים ניתנו בקשר למסחר או עסק המתנהל על ידי המדינה המתקשרת או יחידת המשנה שלה יחולו הוראות שירותים אישיים, שכר חברי הנהלה או קצבאות ואנונות.
סטודנטים - סטודנט או חניך השוהה המדינה מתקשרת אחרת למטרת לימודים ומקבל תשלומים לצורך קיומו, חינוכו הכשרתו או מלגה, סכומים אלו לא יהיו חייבים במס באותה מדינה בה הוא לומד במידה:
- מקור הכספים שקיבל הינם מחוץ למדינה בה הסטודנט לומד
- קיבל מענקים, מלגות או פרסים מטעם הממשלה, מוסד חינוכי או גוף פטור
- הכנסה מכל מקור שסכומה אינה עולה על 5,000$ (שווה ערך לשקלים בישראל ו RMB בסין) בכל אחת משלושת שנותיו הראשונות במדינה המתקשרת האחרת.
מורים ואנשי מחקר - מורה או חוקר המבקר במדינה מתקשרת לשם הוראה או מחקר באוניברסיטה או מוסד להשכלה גבוהה, יהא פטור ממס במדינה מתקשרת לתקופה של עד שנתיים.
אולם פטור זה לא יחול אם מטרת המחקר הינה לתועלת אישית.
הכנסה אחרת - הכנסה אחרת שלא קיבלה התייחסות ספציפית באמנה זו תמוסה במדינת התושבות בלבד.
שיטות למניעת כפל מס:
בסין -תושב סין שהפיק הכנסה החייבת במס בישראל, תתיר סין בניכוי מהמס את המס ששולם בישראל, אך תקרת הזיכוי תהא סכום המס שהתחייבה בה ההכנסה הנ"ל בסין. כמו כן, זיכוי המס בסין בחלוקת דיווידנד על ידי חברה תושבת ישראל לחברה תושבת סין המחזיקה בה כ 10% או יותר מהון המניות תתיר סין בנוסף למס על הדיווידנד את מס החברות ששולם בישראל כזיכוי.
בישראל - תושב ישראל שהפיק הכנסה בסין, תתיר ישראל זיכוי מהמס המתחייב בישראל את מס ששולם בסין, עד לתקרת המס אשר הכנסה זו תהא חייבת במס בישראל.
כאשר חברה תושבת סין משלמת דיווידנד לחברה תושבת ישראל אשר מחזיקה בה 10% או יותר מהון המניות, רשויות המס בישראל יתירו בניכוי מהמס בו מחייבת החברה הישראלית זיכוי בגין המס ששולם עבור חלוקת הדיווידנד ועבור תשלום מס החברות בסין, עד לתקרת המס אשר ההכנסה הנ"ל תהא חייבת במס בישראל.
הוראות כלליות
- כמו כן, באמנה ישנם סעיפים אשר מונעים אפליה באופן המיסוי של תושבי מדינה מתקשרת אחרת במדינה מתקשרת.
- רשויות המס רשאיות להגביל את הטבות בהסכמה הדדית, אם לדעתן השימוש באמנה הינו באופן שבו מנצלים את הוראותיה לרעה.
- הרשויות יחליפו ביניהן מידע ככל שיידרש לצורך ביצוע האמנה ומניעת תרמית או התחמקות ממס.
דף הבית » שירותי ראיית חשבון » מיסוי בינלאומי » אמנות מס » אמנה בין ישראל לבין סין